*
*
*
*
*
*
Rozmiar: 17297 bajtów
Czwartek, 25 kwietnia 2024 - 116 dzień roku
Aktualności

Ewangelia

Rok A
Rok B
Rok C
Ewangelia aforyzmy

Aforyzmy rok A
Aforyzmy rok B
Aforyzmy rok C

Ewangeliczne sentencje

Uroczystości

Święta

Święci

Fraszki

Aforyzmy

Aforyzmy religijne
Aforyzmy z życia

Wiersze

Wiersze religijne
Wiersze z życia

To i owo

 

1 Tydzień Adwentu - sobota
I Tydzień Adwentu - sobota
Mt 9,35-10,1.5.6-8
Mt 9,22-38 – wtorek XIV
Mk 6,6,34; Łk 8,1;10,2
„Jezus obchodził wszystkie miasta i wioski. Nauczał w tamtejszych synagogach, głosił Ewangelie królestwa i leczył wszystkie choroby i wszystkie słabości. A widząc tłumy ludzi litował się nad nimi, bo byli…jak owce bez pasterza. Wtedy przywołał do siebie dwunastu…
i wysłał”.
 
Uciążliwą jest praca nauczyciela,
który wiedzą, własnym trudem,
wysiłkiem, zdobytą latami nauki,
z innymi się dzieli, ją przekazuje,
udziela odpowiedzi.
Bo ucząc się sam nią nasiąknął,
jej zasobem dysponuje.
 
Uciążliwość jego pracy w tym,
że musi wczuć się w sytuację ucznia,
więc kogoś nie umiejącego,
ale pragnącego wiedzę posiąść,
do wiedzy garnącego się
i nie tylko słuchającego,
ale naiwne dla nauczyciela,
a dla siebie ważne pytania stawiającego.
 
Uciążliwość jego pracy w tym,
że przez lat wiele
powtarzać musi to samo,
żywiąc nadzieję, że uczeń
to sobie przyswoi i wchłonie.
czegoś nauczy się,
to w nim pozostanie.
 
Uciążliwość i w tym,
że uczniowie to nie znaczy
posłuszne baranki.
zawsze grzeczne, potulne.
dla których wiedza ma blask;
a rygor szkoły nie pozwala
na osobiste zachcianki.
 
Trudna jest praca pedagoga,
który z sumiennością,
sobie właściwą troską, rzetelnością,
dba o właściwy poziom wiedzy
przekazywanej w nadziei,
że będzie chętnie przyjmowana.
 
Powinnością jego, by wiedza,
którą przekazuje była prawdą.
bo tylko ona fascynuje.
by była rzetelna,
bo tylko taka, do samodzielnego myślenia
ucznia zachęca i mobilizuje.
 
Tym go urzeka, tym przyciąga
i coraz bardziej
na sobie koncentruje.
 
Największą troską pedagoga,
by wiedzą przekazywaną
możliwie jak najbardziej zainteresować.
tak, by podopieczni sami zaczęli,
wielu zagadnień z nią związanych
dociekać, analizować.
 
Szperać, pogłębiać, pytać, czytać,
inne bogatsze źródła wynajdywać.
A wtedy wiedza ich urzeknie,
usidli, wciągnie,
zacznie fascynować.
 
Żmudna jest wychowawcy praca.
bo nie tylko liczy się jego wiedza,
czyli mądra, wykształcona głowa,
ale najważniejszą jego osoba.
 
Co sobą reprezentuje?
jaki na drugich wpływ wywiera,
jakie wnosi wartości?
 jakie odniesienie do moralności,
czy to co mówi? co ukazuje?
sam w życiu stosuje.
 
Pedagog wtedy będzie wiarygodny,
gdy zaufania jest godny.
 
Pedagog wtedy dobry i mądry,
kiedy iskrę umiejętności dostrzeżonej
w wychowanku,
w zapał do wiedzy rozbudzi,
zachęcając do pracowitości,
a z wychowanków wykrzesze
szlachetnych, mądrych ludzi.
 
 Pedagog dla iskry dobra
odnalezionej w człowieku,
taki jemu wzór postępowania ukazuje,
że wychowanek zachęcony,
ku dobru się kieruje.
 
Pedagog ukazujący wychowankom
ideał człowieka,
wskazuje na środki
konieczne do podjęcia.
do stosowania ich
jak może zachęca,
podaje motywację
takiego działania.
godne naśladowania
wzory ukazuje.
A jego wiarygodność sprawia,
że wychowanek na prawdzie
własne szczęście buduje.
 
Każda z tych funkcji:
wychowawcy, pedagoga, nauczyciela,
ma swój ciężar, swój trud
i czas zmęczenia.
 
Ale też ci ludzie mają jedną,
jedyną w swym rodzaju życiową radość,
która ich pracę nagradza.
Ich staraniom, wysiłkom czyni zadość.
 
To świadomość, że z klasy ich uczniów,
z grupy ich studentów,
z grona ich wychowanków,
ktoś wyróżnienie dostaje,
poklask zyskuje,
ktoś autorytetem się staje.
 
Wtedy z podniesioną głową,
zadowoleni, dumni,
śmiało i szczerze
stwierdzić mogą,
że to oni przez lata całe
ucznia, studenta, wychowanka,
trzymając za rękę prowadzili.
Przez siebie obraną,
a przez niego chcianą, akceptowaną,
lubianą, razem przez lata
szli drogą.
 
Chrystus dla swych uczniów
był nauczycielem dobrym,
pedagogiem mądrym,
wychowawcą wiarygodnym.
jedno kłopot sprawiało,
czasu miał bardzo mało.
nikt z wychowawców
nie podjąłby się tej sztuki,
kształcić apostołów
w trzech latach nauki.
 
A musiał dać wiedzę
i w siebie wiarę,
czyli nauczyć, wykształcić, wychować,
by w ten sposób przygotować
do posłannictwa, do trudu
apostołowania i nauczania.
i co najważniejsze,
ustawicznego dawania
życiem swym świadectwa.
i tego, w co sami uwierzyli,
przepowiadania.
 
I przychodzi moment w życiu apostołów
bardzo ważny, kiedy Chrystus
ich Mistrz,
bez egzaminowania co zapamiętali,
czyni krok bardzo odważny.
widząc garnące się do niego tłumy,
dokonuje rozesłania swych uczniów.
powie: „i d ź c i e…”
i da wskazówki apostołowania.
 
„Idźcie do owiec, które poginęły”.
tak, jak było ich,
tak jest i dziś troską kościoła;
szukać, odnajdywać te owce,
które odeszły, zabłądziły,
by nie zginęły.
 
- - - - -
 
Duszpasterze
mają za zadanie,
cierpliwe,
nadzieją tchnące,
zagubionych owiec,
poszukiwanie.
 
- - - - -
 
Duszpasterze,
zagubionych szukają.
liczą na Bożą pomoc
i miłosierdzie Boże;
czasem,
bezsilnymi bywają.
 
- - - - -
                                                                                           
0 Comments
Posted on 22 Dec 2016 by jacek
Content Management Powered by CuteNews
TytuĹ‚  
Strona główna
Dodaj do ulubionych
KONTAKT
Ilość odwiedzin: 871988
Ilość osób online: 6
Logowanie
BLOG

Locations of visitors to this page
s